torsdag 7 juli 2011

tutorial på hur man kan sy kantband

Det finns så många sätt man kan sy på kantband men jag har inte sett nån tutorial på det sättet jag syr så därför tänkte jag nu göra en åt dom som vill=)


jag börjar med att klippa en remsa av mudd/jersey som är 4,5 cm bred.
sen mäter jag på bakstyckets halsringning och viker den sen dubbel,på så sätt får jag en remsa som är lagom att sträcka utan att behöva mäta runt och räkna ut hur mycket jag ska ta bort osv.

sen mäter jag ut mitt fram och mitt bak på plagget och mudden (som jag sytt ihop till en rund del)nålar först fast den mitt fram och mitt bak.jag nålar fast mudden på avigsidan av plagget.



sen är det bara att sträcka och nåla hela vägen runt.



jag syr med stygnlängd 3 och pressarfotstrycket är 3. syr med en pressarfotsbredd.


när jag sen vänder plagget rätt ser det ut så här.




tycker man det är för tjockt så kan man klippa bort den delen som ligger över min tumme. klipp så nära sömmen som möjligt.


sen viker jag mudden en gång så den ligger kant i kant med plaggets sömsmån. på så sätt får jag den jämn över hela halsringningen.


sen viker jag den en gång till och viker den över kanten och nålar.



nu är det dax för tvillingnålen.



jag syr med stygnlängd 4,5 och pressarfotstryck 3.

den lilla piggen på pressarfoten ska ligga i kanten på mudden,då får jag sömmen så nära kansten som jag vill ha den.



och så här blir resultatet: Inga råa kanter på insidan utan endast en liten sicksack=)





















10 kommentarer:

  1. Tackar, har lagt den på min blogg som tips!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipsen, har aldrig testat den metoden!

    SvaraRadera
  3. vilken bra TUT!!
    en liten fråga - den första sömmen, syr du den som zick-zack ellle rvilken typ av söm har du? Den ser så rak ut, men raksöm har ju ingen töjbarhet... eller har du någon "specialare" på din maskin?

    /Josefine

    SvaraRadera
  4. Lite bakvänt mot hur jag gör. Jag kör med 3vik. Ska testa detta. Den första raksömmen går väl av tid töjning, men det gör ju inget.

    SvaraRadera
  5. Vilken jättebra guide det här var. Har kikat på flera stycken och fastnade för den här som jag tycker var bäst av dem alla. Tack så mycket för hjälpen!

    SvaraRadera
  6. Denna måste jag testa nästa gång, inte helt nöjd med råkanterna jag får på insidan med den metod jag använt hittills.

    SvaraRadera
  7. Tack för en bra tutorial! =)

    SvaraRadera
  8. Annorlunda sätt, mycket bra tips på att slippa råkanterna!! Ska nog testa detta. ;)

    SvaraRadera
  9. Finfin tut blev till finfin kant på bodyn! 👍

    SvaraRadera